tisdag 28 oktober 2008

Lyckligt lottad

Igår blev det sent i säng för mig, jag var bara tvungen att läsa ut min senaste bok. Det är en typisk bok som man inte kan lägga ifrån sig utan bara måste ta reda på vad som händer sen.
"Lyckligt lottad" av Patricia Wood är en underbar varm och fin bok som innehåller det mesta, både kärlek, saknad, sorg, avundsjuka och framförallt vänskap.
Så här står det om boken på adlibris.se:
Perry L Crandall är inte efterbliven. Det säger han själv med eftertryck. "Är man efterbliven har man IQ 75 - jag har IQ 76. Jag är inte efterbliven!" Det har han och hans farmor slagit fast genom en artikel i Det Bästa. Han är långsam, men det är en helt annan sak.

Vid 32 års ålder förändras hans liv i ett slag - hans älskade farmor dör och han tvingas flytta från huset han bott i hela sitt liv. Men kort därefter blir han en vinnare - han har fortsatt köpa lotter i den lilla livsmedelsbutiken i Holsted där han bor och plötsligt står det klart att har vunnit 12 miljoner dollar!

Snart flockas människor kring honom som gamar och vill ha del av vinsten. Perry är både godtrogen och lättlurad, men tack och lov tillåter inte hans piktur mer än två nollor på varje check. Värst bland gamarna är hans närmaste anhöriga - hans bröder, deras fruar och inte minst Perrys egen mor. Men han har vänner också. Riktigt goda sådana, och han har ett jobb, och regler som hans farmor lärt honom och som lotsar honom genom alla svårigheter. En av de viktigaste lyder: spend half - save half.

1 kommentar:

Erica sa...

Tack för kommentaren i min blogg :) Kul att du gillar mina foton och vill komma tillbaka. Du är så välkommen :) Jag lägger ut foton så ofta jag kan.
Ha en trevlig kväll!