söndag 20 december 2009

Hemligheternas hus

av Marcia Willett


Jag har äntligen tragglat mig igenom den här boken. Jag har varit på väg att ge upp den flera gånger och sluta läsa men sen har jag fortsatt ända av någon anledning. Som framgår så är det inte den bästa boken jag läst...


Den handlar om två äldre systrar som bor ihop i deras barndomshem på den engelska landsbyggden. Deras äldre syster Georgina flyttar tillfälligt in hos dem i väntan på att hon ska få plats på ett ålderdomshem. Georgina har nämligen drabbats av demens och kräver en hel del vård och skötsel. Hemligheter som präglat systrarnas liv riskerar nu att komma fram i och med Georginas inträde i systrarnas liv och de fruktar hela tiden att Georgina ska avslöja hemligheterna och lögnerna för barn och syskonbarn.


Boken är verkligen ingen actionbok...här pågår livet sin stilla gång och allt pratas och pratas om i evigheter tycker jag - utan att man kommer fram till något. Inte förrän i slutet av boken kommer man fram i handlingen äntligen men då känns det försent. Men vill man ha en bok i lugnt tempo är den perfekt!

Inga kommentarer: