onsdag 10 november 2010

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

av Jonas Jonasson


Ännu en bok som hyllats överallt men som jag totalsågar. Jag förstår inte alls storheten i boken som jag istället tycker är fruktansvärt tråkig och ointressant.


Den börjar ganska bra dock - med en massa humor beskrivs hur Allan, nybliven hundraåring, rymmer från ålderdomshemmet och hoppar på en buss mot okänt mål. När man sen får ta del av Allans hundraåriga historia så tappar jag snabbt intresset tyvärr. Jag hoppar istället över stora delar i boken och läser endast den nutida berättelsen som roar mig något - dock inte alls så mycket som jag hade förväntat mig.

Betyg: 1-

2 kommentarer:

bokhyllan sa...

Hej!
Hamnade av en slump i blogg. Trevligt. Mycket att läsa om.
Hajade till lite om dagens inlägg. Har stått i kö på denna bok i flera veckor och äntligen ligger den hemma i min läshörna. Har höga förväntningar om den. Nu blir jag ännu mer nyfiken. Är boken bra eller inte? Jag får se vad jag tycker. Jag ger den en chans. =)

Ha det fint!

Pumita sa...

För en gångs skull tycker vi rätt lika. ;) Inte så att jag totalsågar för jag tyckte att boken var läsvärd ändå men den är absolut inte så bra som ryktet gör gällande. En trivial historia, bitvis långrandig.