tisdag 10 februari 2015

En man som heter Ove

av Fredrik Backman

Den här boken har jag hört så mycket talas om så det känns nästan som om jag redan har läst den. Trots det plockade jag med mig den när jag hittade den i kvartersbiblioteket. Jag förvånade ju mig själv med att tycka mycket om Fredrik Backmans andra bok, "Mormor hälsar och säger förlåt" som egentligen inte är alls min typ av bok. Tänkte därför även ge Ove-boken en chans. Men jag blev tyvärr besviken, tyckte inte alls att den var lika bra som "Mormor...". Kanske har jag hört allt för mycket om boken innan och känner att jag nästan vet vad som kommer hända eller också har jag för höga förväntningar på den efter all förhandsinformation. Jag känner att historien inte riktigt lyfter, det finns inte samma dimension av överraskning eller klurigheter som i "Mormor...", vilket gör att jag tycker sämre om Ove-boken.

Jag tror säkert att den här boken blir en riktigt bra film, precis som "Hundraåringen..." blev som jag tyckte mycket mer om som film än bok. Just nu görs det en film med Rolf Lassgård i huvudrollen som Ove och den ser jag fram emot att se, tydligen ska den ha premiär på juldagen 2015. Hannes Holm står för filmatiseringen av boken vilket säkert bådar gott!

Betyg: 2-

Inga kommentarer: