fredag 13 september 2019

En välbevarad hemlighet

av Kate Morton

För flera år sen läste jag "Den glömda trädgården" av Kate Morton och den fick höga betyg och lovord av mig. Den här boken lyckas inte motsvara mina förväntningar som jag har på den. Morton skriver bra och ofta fängslande men i den här boken känns det som att hon tappar tråden för många gånger och historien hoppar fram och tillbaka och vet inte riktigt vart den vill eller vad den vill säga. Boken ger ett rörigt intryck på mig och jag har svårt att fatta tycke för någon av karaktärerna som står i fokus. Handlingen påminner en del om "Min mammas hemlighet" som jag nyss läste; en dotter söker sanningen om sin mammas förflutna och upptäcker att allt inte alls är så som mamman har gett sken av under hela uppväxten.

Laurel påminns om en händelse i barndomen som hon aldrig riktigt fick en klarhet i vad det var som verkligen hände. Allt hon vet är att hennes mor attackerade och dödade en okänd man. Händelsen har legat och skavt länge i Laurel och när mamman hamnar på sjukhem och inte har långt kvar att leva inser Laurel att om hon någonsin ska få reda på sanningen måste hon agera nu.

Betyg: 3

Inga kommentarer: