fredag 13 juni 2008

Boktips!

Här kommer lite bra böcker som man kan läsa i sommar!

Om du vill skratta:
Potensgivarna av Karin Brunk Holmqvist
En helt underbar bok om två gamla systrar som bor ihop i ett ännu äldre hus. Systrarna får en dag en ny granne och plötsligt vänds hela deras liv upp och ned. De kommer på ett smart sätt att tjäna pengar och samtidigt göra lite nytta. Pengarna ska de använda till att installera en toalett så de slipper utedasset. Väldigt rolig bok! Har precis lånat en annan av hennes böcker på biblioteket som ska bli spännande att läsa.

Saker min flickvän och jag grälar om av Mil Millingon
Det är sällan jag skrattar högt när jag läser en bok men det gjorde jag flera gånger när jag läste denna. Det finns tex en väldigt dråplig scen då mannen i boken fastnar på en toalett - hysteriskt roligt. Boken sägs ha verklighetsbakgrund och det gör ju det hela ännu roligare. Tydligen började allt med en hemsida där författaren skrev om sina bråk han hade med sin flickvän som blev väldigt populär.

Om du vill ha spänning:
De fyra yttersta tingen, Främlingars dom och De dödas mässa av Andrew Taylor
En serie som man läser baklänges- alltså man börjar med boken som utspelar sig i nutid och går sen bakåt i tiden med de andra böckerna. Spännande om en famlij som genom generationer drabbas av hemskheter. Jag tyckte den sista var bäst och mitten boken sämst men alla är definitivt läsvärda.

Alla böcker av Barbra Vine som tillhör en av mina favoritförfattare. Hon skriver så oerhört spännande och väl. Hon skriver också under namnet Ruth Rendell (minns inte vilket som är hennes riktiga namn) och de böckerna är också jättebra men de är mer renodlade deckare. Barbra Vines böcker är mer psykologiska thrillers. Jag har läst bland annat Sotarens pojke, Mörkerseende och Astas bok av henne. I min bokhylla står två andra som jag sparat lite på eftersom de är så bra...men jag ska snart läsa dom!

Om man vill läsa lite annorlunda böcker:
Berättelsen om Pi av Yann Martel
En helt otrolig berättelse om en pojke som överlever ett skeppsbrott genom att fly till en livbåt, men han är inte ensam i båten! Tillsammans med en hyena, en orangutang, en zebra, två hundar och en bengalisk tiger korsar han Stilla havet i den lilla båten. Boken är så bra, en riktig pärla, spännande och man förundras hela tiden. Dessvärre är slutet så oerhört otäckt att jag önskar nästan att jag inte läst det sista kapitlet...Men den bör läsas i alla fall!

Slumpens musik av Paul Auster
Paul Auster tillhör också en av mina absoluta favoritförfattare. Hans böcker är alltid läsvärda och ofta väldigt annorlunda. Flera av hans böcker har också blivit filmer. Slumpens musik var den första boken jag läste av honom och det är nog därför den lämnat så stora intryck på mig. Boken handlar om en man som vinner pengar och för dom reser han runt i USA, en dröm han alltid haft. När pengarna tar slut vill han inte återgå till sitt tidigare liv utan satsar sina sista pengar i ett pokerspel. Han förlorar och får bygga en hög mur åt några äldre män för att betala av sin skuld, men snart upptäcker han att det är en fälla.

Detta var några av mina bokfavoriter!

Inga kommentarer: