lördag 24 november 2012

Senior Peregrino

av Cecilia Samartin

Förra året läste jag Samartins senaste bok "Drömhjärta" och tyckte väldigt mycket om den. Jag hade alltså höga förväntningar på den här boken, "Senior Peregrino" som är hennes debutbok. Och jag kan säga att från första sidan införlivades förväntningarna. Jag bara älskar den här boken och kan varmt rekommendera den. Jag tyckte till och med att den är bättre än "Drömhjärta".

Boken handlar om Jamilet, en fattig flicka från Mexico. Jamilet är en vacker flicka som är född med ett stort födelsemärke som sträcker sig från hennes nacke ner till fötterna. Hon får själv inte vetskap om sitt födelsemärke förrän hon börjar skolan och barnen kastar sten på henne. Hela hennes uppväxt präglas av skammen över märket och när hennes mor dör flyr hon över gränsen till USA där hennes moster bor. I USA får hon jobb på ett mentalsjukhus och träffar där den mystiska Senior Peregrino. När senior Peregrino berättar om sin tid som pilgrim i Spanien utvecklas en vänskap mellan de båda.

Det är vackert, gripande och tänkvärt på samma gång. Jag läste lite i taget eftersom jag inte ville att boken skulle ta slut... och nu är jag lite ledsen över att behöva lämna Jamilet och senior Peregrinos sällskap.

Betyg: 5+

Inga kommentarer: