fredag 29 december 2017

Liv till varje pris

av: Kristina Sandberg

Jag avslutar läsåret 2017 med den sista delen av Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj. Jag har dröjt avsiktligt med att läsa sista boken eftersom jag ville dra ut på det så länge som möjligt. En bok om året har det blivit, den första 2015 "Att föda ett barn"  och så "Sörja för de sina" 2016.

Jag kommer sakna Maj trots att hon kan vara lite jobbig att "umgås" med ibland, så osäker, kritisk och ibland till och med ogin som hon är. Men hennes historia känns så äkta och angelägen - hur Maj och flera av hennes medsystrar lägger ner sin själ i sin omsorg om hemmet och familjen genom att städa, laga mat och serva man och barn.

I "Liv till varje pris" förändras Majs roll, hennes barn är uppväxta och maken frånvarande i långa perioder, Maj "behövs" inte längre på samma sätt, hon blir ensam kvar i den stora våningen och till och med sysslolös ibland. Omgivningens syn på kvinnor genomgår en stor förändring också när 50-talet övergår i 60-tal. Nu är det inte helt ok att vara hemmafru längre utan kvinnorna ska ut och arbeta och ta plats. Något som är helt främmande för Maj. Ett annat genomgående tema i böckerna är klass - Maj som börjar som fattig får genom sitt äktenskap med Thomas en hög ställning i samhället och de lever ett privilegierat liv. När Thomas företag genomgår förändringar så tvingas Maj och Thomas förändra sin vanor och detta sätter djupa spår i hela familjen.

Jag blir inte besviken - sista delen håller samma höga klass som de andra böckerna. Boken är på över 550 sidor men jag som vanligtvis tycker alltför tjocka böcker är jobbiga hade gärna sett ännu fler sidor. Eller en uppföljare där man får följa Majs barn och barnbarn kanske?!

Betyg: 5

Inga kommentarer: