måndag 11 juni 2018

Ett hem på jorden

av Margit Friberg

I flera år nu har jag besökt Öland på vårarna. Då bor vi i en liten radby på södra delen av ö och bara någon kilometer från där vi bor finns ett litet ställe som har blivit en liten favoritplats. Här sitter vi ibland på kvällarna och ser solen gå ned över Kalmar sund medan svanar och sälar håller oss sällskap i vattnet. Kvällarna här är fantastiskt fina och här skulle jag gärna kunna bo! Dock är platsen väldigt liten och här ligger endast en handfull hus, alla brukar vara tomma och övergivna när vi är där. Jag blev nyfiken på platsen och ville veta mer om den så jag googlade och fann att här fanns viktig hamn en gång i tiden. Idag finns bara en pir kvar men då fungerade den som vedhamn och ölänningarna fraktade hem ved från fastlandet via hamnen.

Här växte också en författare upp, Margit Friberg. Margit var känd för att skildra livet förr i tiden på Öland och jag blev såklart ännu mer nyfiken. Nu måste jag ju läsa en bok också av henne! Det var rätt svårt att få tag i böcker av henne men till slut fick jag tag på en bok från bibliotekets magasin. Så synd att hennes böcker är så svårtillgängliga för vilken fantastiskt författarinna hon var! Jag blev överrumplad över hur bra jag tyckte boken var - den fängslade mig och grep tag i mig.

I boken "Ett hem på jorden" får man följa en familj under ett år. Fadern i familjen är skeppare och åker till fastlandet för att hämta hem ved som han sedan säljer till ölänningarna. De har det rätt bra med den tidens mått, annars är fattigdomen stor och flera har det tufft att få ihop livet på ön. Barnen i familjen står alla för olika val och prövningar, äldsta dottern är olyckligt förälskad, en dotter har svårt att passa in i livet på ön och den yngsta är ständigt sjuk. Sonen vill egentligen inte ta över efter sin far men tvingas med på faderns resor ändå. Och mellan dottern som är lite annorlunda och väldigt känslig.

Det är en fin berättelse om livet och dess prövningar. Fast att det är en bok skriven för rätt längesen och som berättar om en tid som är avlägsen nu finns mycket som man kan känna igen sig i.

Betyg: 4

2 kommentarer:

Ronny sa...

Blir lite nyfiken på den där boken. Jag brukar inte vistas på Öland, men det händer att min fru och jag gästar vänner i deras sommarviste - i en liten husklunga med en pir ut från stranden.
Tittar man ordentligt när man far runt på ön, kan man tänka bort det nya och turistiska och se ett landskap som måste ha bjudit sina invånare på prövningar. Jo, jag antecknar Margit Friberg och ska leta efter boken.
Tack för tipset!
Ronny

Leena sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)