torsdag 8 oktober 2020

Lasarett serien

 av Karin Wahlberg

Tre böcker om livet i och omkring ett lasarett i en fiktiv liten stad på 50-talet. Genom dessa tre böcker får man följa läkare, sjuksköterskor, biträden, patienter och deras närmaste anhöriga och efter tre böcker känns det nästan som man känner dem. Man förflyttas till en annan tid där hierarkier och vett och etikett är mycket viktigt. Mycket har såklart ändrats sen dess tack och lov men en del kan man nästan längta tillbaka till. Som till exempel när biträdet Wilma går och handlar hos handlaren nere på hörnet som vet precis vad fru Wilma kan tänkas behöva - den familjära kontakten finns ju inte kvar idag när man går och handlar på stormarknaden. Jag minns också när jag var liten och fick vara med mamma och handlade och Lilly i charken gav mig en prinskorv och visste vad jag hette. 

Första boken "Än finns det hopp" handlar mycket om polion och jag drar paralleller med pågående corona epidemin. Då som nu visste man inte mycket om sjukdomen, hur den smittades eller hur man skulle hjälpa de som drabbades. Folk var rädda och undvek saker som de trodde var farliga. Även vid polio drabbades luftvägarna och patienterna lades i respiratorer. 

Nästa bok "Livet går vidare" tar upp kvinnomisshandel och man får följa ett fall med en knivhuggen kvinna som kommit in till akuten. Förlossningsvården står också i fokus. 

I sista boken, "Lätta ditt hjärta" hittar jag inget så tydligt tema utan här handlar det mer om att sy ihop historierna om bokens karaktärer. 

Jag hade gärna följt med de här karaktärerna i ännu någon bok, tjusiga doktorinnan Nancy Brandt och hennes lite tråkige make Egon, nyutbildade sjuksköterskorna och bästa väninnorna Stina och Ella-Kristin och cancerdrabbade Sonjas familj med flera. 

Betyg: 4+



Inga kommentarer: