torsdag 6 juli 2023

2 x feelgood

Feelgood är en svår kategori tycker jag - ibland kan det vara fantastiska böcker och andra gånger kan det vara väldigt intetsägande. Tyvärr tillhör de här två böckerna den sistnämnda kategorin. Båda dessa böcker är del ett av serier - jag kommer dock inte fortsätta läsa någon av serierna.


Den lilla bokhandeln runt hörnet
av Jenny Colgan

Jag har läst böcker av Colgan innan - då serien om det lilla bageriet och Polly med sin lunnefågel. De tyckte jag om - de var mysiga och charmiga. 

Den här boken är första delen i en annan av Colgans serier, nu handlar det om Nina, en bibliotekarie som förlorar jobbet och köper en buss som hon inreder som en bokbuss. Jag fastnar dock inte för varken historien eller karaktärerna i boken, tvärtom stör jag mig en del på flera karaktärer i boken som beskrivs väldigt ensidigt. Den talar inte till mig trots att den handlar om något som ligger mig varmt om hjärtat - nämligen böcker. Eller kanske är det så att jag tycker att själva bokbussen får för lite plats i boken - istället handlar det mycket om Nina och hennes kärleksbekymmer. De bästa partierna i boken är när hon hjälper kunder att hitta böcker och lär känna sina kunder.
Betyg: 2


Där drömmar möts
av Sofia Fritzson

Det här är nog urtypen av en riktigt simpel feelgood - en berättelse som aldrig riktigt bottnar utan bara går på ytan. Det är synd för det är bra karaktärer men efter bara några rader så kan man räkna ut handlingen och man bjuds inte på några överraskningar. Cornelia återvänder till sin hemstad för att upptäcka att personerna hon lämnat där ännu har en stor plats i hennes hjärta. 

Historien berör allvarliga ämnen men det går aldrig på djupet så man blir berörd utan det viktigaste här är att underhålla och skapa mysig stämning för stunden. Men om man nöjer sig med det så är det en passande bok - den har ett lättläst och vardagligt språk.
Betyg: 2



Inga kommentarer: