tisdag 4 mars 2008

"Du visste aldrig att jag fanns"


Jag brukar låna mina böcker på Göta bibliotek - ett litet stadsdelsbibliotek. Där har de ofta massor av bra böcker inne och det är aldrig svårt att hitta nya och intressanta böcker där till skillnad från stora stadsbiblioteket där de mest populära bäckerna aldrig finns inne. Jag lånar så ofta på Göta nu att en del av personalen känner igen mig och jag behöver inte ens lämna fram mitt lånekort!

För någon månad sen var jag där och lånade lite böcker bland annat en bok som heter "Du visste aldrig att jag fanns" av Maggie O`Farrell. Jag hade aldrig hört talas om den utan tog den mest för att det var ett snyggt omslag. Hade den hemma i flera veckor och tänkte lämna tillbaka den utan att läsa den, men sen slog jag upp den i alla fall och började läsa. Och det är faktiskt en av de bästa böckerna jag läst! Vilken överraskning att den var så bra!

Så här beskrivs boken på Adlibris.se:

En stillsam dag när Iris arbetar i sin lilla butik i Edinburgh får hon ett samtal från en psykiatrisk klinik. Iris får reda på att hennes farmor har en syster, Esme. En kvinna som Iris aldrig har hört talas om. Hon har hållits hemlig för familjen och levt större delen av sitt liv på institution, avskuren från verkligheten. Vad kan Esme ha gjort som har motiverat en hel livstid på mentalsjukhus?

I tillbakablickar får vi följa två systrar under 1930-talet i Indien och i Edinburgh, samtidigt som vi får följa Iris sökande efter svaren på gåtorna kring hennes familj och den hon själv är.

Du visste aldrig att jag fanns är en gripande roman om en utsatt ung kvinna och ett oförlåtligt svek som kommer att påverka en familj i flera generationer.

Jag kan bara säga: Läs den! Den är otroligt fint skriven och man känner verkligen för personerna i boken som är så omsorgsfullt beskrivna. Man gillar verkligen karaktärerna och speciellt Esme fick en plats i mitt hjärta då hennes öde är så rörande. Jag tror också dessvärre att hennes öde inte var ett ovanligt öde på den tiden - att bli undanskuffad på en institution utan större anledning.

Inga kommentarer: