tisdag 3 september 2013

Semesterläsning

Två böcker som jag läste under min semester i somras:

Blomsterspråket
av: Vanessa Diffenbaugh

Maskrosbarnet Victoria har spenderat sin barndom på diverse olika barn- och familjehem och har fullständigt tappat tron människan. Hon har ständigt blivit sårad och sviken av dom som ska ta hand om henne och har fullständigt givit upp hoppet om att någon någonsin ska älska henne för den hon är. När hon fyller 18 är hon äntligen fri att ta hand om sig själv och hon flyr in i sin älskade blomstervärld som varit hennes fristad under de svåra uppväxtåren. Ganska snart upptäcker en florist Victorias talang för att skapa vackra buketter och hon får jobb som blomsterförsäljare.

Sakta får vi veta mer och mer om Victorias bakgrund och speciellt hennes tid hos fostermamman Elisabeth som visar sig lämnat ett djupt sår i Victorias själ.

Boken är lättläst och det händer hela tiden något så det är lätt att dras med i handlingen. Jag tycker annars att själva handlingen ibland är lite väl otrolig och osannolik vilket gör att jag blir lite skeptisk till hela boken. Det är ändå en läsvärd bok och det sägs att en film kommer att göras baserad på boken och jag kan nästan tro att man skrivit boken med tanke på att den ska bli en effektfull film istället för en riktigt bra bok.

Betyg: 4-



Nästa bok jag läste var:


Målarens döttrar
av: Anna-Karin Palm

Den här boken kom jag snabbt in i och jag fastnade för historien och karaktärerna direkt. Det skulle dock visa sig att ju mer jag läste desto mer irriterad och trött blev jag på främst huvudkaraktären. Maria är huvudkaraktären och hon reser tillsammans med sin bror till England för att leta efter sin far som lämnade dom när de bara var små barn. Anledningen till att jag retar mig på henne är att hon aldrig kan bestämma sig för något och att hon ältar allt oändligt länge.
Parallellt med Maria och hennes brors sökande får vi ta del av historien om deras farmor, Laura. Laura växer upp under början av 1900-talet i en liten by tillsammans med sin syster och far. Men medan hennes syster har livet utstakat för sig med man och barn är Laura mer vilsen. Efter att i alla år tagit hand om deras far står hon sen alldeles ensam när fadern går bort.

Boken har sin styrka i berättelsen om Laura tycker jag. Det är de kapitlen som jag nu efteråt minns mest och som grep mest tag i mig. Hela boken är annars en varm och vacker berättelse men för mig blir den lite långdragen, speciellt den nutida historien om sökandet efter en frånvarande far.

Betyg: 3

Inga kommentarer: