måndag 11 januari 2016

Bokåret 2015

Ett rekord i antal lästa böcker! Har aldrig klämt så många böcker på ett år som under 2015! Och det har varit ett gott bokår. En hel del bra böcker har det blivit, men endast fem kommer med på listan över årets bästa böcker och dessa blir:

1. Kristina Sandberg "Att föda ett barn"

2. Majgull Axelsson "Jag heter inte Miriam"

3. Jennifer Clement "En bön för de stulna"

4. Rhidian Brook "De andras hus"

5. Chimamanda Ngozi Adichie "En halv gul sol"

Gemensamt för nästan alla böcker på topplistan är att de skildrar starka kvinnoöden som alla har gjort avtryck i mig.

Här är hela listan på böcker:

3 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Tack för boktipsen! Jag blir väldigt sugen på "En halv gul sol". Jag tyckte mycket om "Jag heter inte Miriam". "Att föda ett barn" tyckte jag var lite långrandig...

Ninnie sa...

Oj...Så många du har hunnit med att läsa i år! För mig blev det "bara" tio...färre än vanlig.

Ninnie sa...

Oj, så många du har hunnit med att läsa i år! Själv räknade jag till tio på min lista, färre än vanligt..