tisdag 16 juni 2020

Där kärleken bor

av Agnes Ledig

Ännu en bok av franska författaren Agnes Ledig. Den här gången kretsar historien runt tre karaktärer; Anaëlle, Hervé och Thomas. Det är tre olika historier som vävs samman i boken. Problemet för mig är att jag har så svårt för Hervé som jag inte alls tycker om utan istället känner sån avsky mot. Det förstör lite läsupplevelsen för mig vilket är synd eftersom Anaëlle och Thomas historier är väldigt rörande och fina.

Jag känner verkligen för Anaëlle som genom en olycka vanställts och hennes klockrena tankar om att möta folks blickar när de ser att hon är annorlunda och fördomarna hon möter - något jag väl känner igen, att alltid vara lite annorlunda än alla andra och på så sätt väcka misstankar. Den gripande historien om Thomas och hans lillebror är också starkt gripande och vacker. Men kapitlen om Hervé drar alltså ner betyget.

Betyg: 3+

Inga kommentarer: