måndag 6 juli 2020

Regnvakt

av: Tatiana de Rosnay

Det jag gillat med Tatianas böcker är att de ofta bygger på historiska händelse och att man får lite undervisning på köpet när man läser. I den här boken har författarinnan även lyckats få in en fin känsla för naturen och då speciellt träd. Historien handlar om vad som händer när floden Seine svämmar över och en katastrof hotar hela Paris. Hur sårbart staden är när naturen tar över. I centrum står en familj som samlas i Paris för att fira pappans sjuttioårs dag samt föräldrarnas bröllopsdag. Relationerna är ansträngda - speciellt mellan far och son och medan floden stiger ökar spänningarna. 

Lite försent inser jag att det finns en karta över Paris med områdena som drabbas värst av flodens stigning längst bak i boken - den tycker jag borde funnits i början av boken så att man lättare kunde orientera sig under läsningen. Det är enda invändningen jag har - jag tyckte mycket om den här boken som på några få sidor får in så mycket. Ja, den skulle faktiskt gärna varit lite längre också :) 

Betyg: 5-

Inga kommentarer: