torsdag 13 augusti 2020

3 x feelgood

När man läser en så kallad feelgood bok så är det bra att man redan från början tar på sig feelgood glasögonen för en feelgood kräver att man tar mycket med en nypa salt och inser att allt egentligen bygger på att det inte ska vara helt realistiskt. Det är egentligen sagor för vuxna kan man säga och de kan antingen vara riktigt bra eller väldigt dåliga. Det är verkligen en konst att skriva bra feelgood som inte blir allt för banala eller intetsägande. 

Jag kan erkänna att jag ibland kan ha lite fördomar om feelgood som alltför simpel och lättläst men det finns faktiskt riktigt god litteratur i kategorin också. Första boken är dock inte ett exempel på en bra feelgood:

En sommar i Paris av Sarah Morgan


Jag lockas ju lite extra när man läser att handlingen utspelas i Paris så förförd av titeln och bokomslaget började jag läsa. Det handlar om Grace som när hon firar sin 25-åriga bröllopsdag med maken får veta att han träffat en ny och vill separera. Förtvivlad resor hon iväg till den planerade resan till Paris ensam och där stöter hon på Audrey, en ung tjej som ensam rest till Paris över sommaren för att komma undan sin alkoholiserade mamma. En vänskap uppstår mellan de två då de tillsammans upptäcker att de ha mycket gemensamt. 

Allt är dock alldeles för tillrättalagt för min smak och slutet så sockersött att det nästan blir löjligt. Nej, det här är den värsta sortens feelgood som i mitt tycke bli platt och alldeles för banal och ytlig. 

Betyg: 1



Lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

En betydligt charmigare och bättre bok är Lilla bageriet på strandpromenaden. Det här är ju riktigt klassisk feelgood och den funkar väldigt bra, den är välskriven och inte allt för tillrättalagd. Här känns de flesta karaktärerna äkta och mänskliga. 

Även den här boken startar med ett uppbrott, Polly lämnar pojkvän, lägenhet och det egna företaget och startar om helt på en ny plats och en helt ny karriär. Hon faller för det lilla otillgängliga kustsamhället vid Cornwalls kust där hon hittat ett litet förfallet hus. Hon får en oväntad liten vän i en lunnefågel och snart lär hon känna samhällets övriga invånare. 

Visst är det en otrolig historia men man köper det mesta. Det är välskrivet och jag känner att jag måste läsa mer om Polly och hennes äventyr. 

Betyg:3+



Renoveringsobjekten av Eli Åhman Owetz 

Skrev innan att jag hade fördomar ibland om feelgood och svensk feelgood har jag ännu fler fördomar om. Har inte läst många svenska feelgood som fångat mig om ens någon. Förrän nu! Jag föll pladask för Eli Åhman Owetz bok. Hennes böcker har nominerats till bästa svenska feelgood. 

Det här är underhållande, hög mysfaktor och välskrivet! Jag slukade boken på bara någon dag och vill nu läsa hennes övriga böcker!. 

Renoveringsobjekten handlar om Susanne som är en medelålders arkitekt som känner sig omsprungen av yngre förmågor. Hon lämnar den förnäma arkitektfirman i Stockholm och tar sig an ett frilansuppdrag - att renovera en gammal skofabrik som ligger i avfolkningsbygden ute i Uppland. Hon upptäcker snart att hennes uppdragsgivare och hon har helt olika bilder av hur renoveringen ska gå till och ställs snart inför svåra val när hon lär känna den lilla ortens alla olika invånare.

Eli skildrar landsbygden finstämt och lyhört, det är hög nostalgi med referenser till tider när sånna här små orter frodades med flera små affärer och service i form av post, bensinmack och annat som hörde till livets nödvändigheter. Det är lätt att få upp bilder om hur allt såg ut och hur förfallet nu sprider ut sig. 

Betyg: 4 

Inga kommentarer: