fredag 28 augusti 2020

Semesterläsning

 Kastanjemannen
av Søren Sveistrup


En riktigt bladvändare som var svår att lägga ifrån sig. Man kastas in direkt i ett blodigt mord och jag som egentligen inte gillar att läsa om ond bråd död lägger ifrån mig boken efter att ha läst första kapitlet och tvekar på om jag verkligen ska läsa det här. Jag är dock glad att jag återvände till boken för det är väldigt välskriven och spännande bok där det hela tiden händer nya saker. Det är inte många lugna stunder utan morden avlöser varandra och har man väl börjat läsa är det svårt att sluta. 

Så här står det om bokens handling:"En kvinna hittas brutalt mördad på en lekplats i Köpenhamn. Vid kroppen finner man en liten figur gjord av två kastanjer och tändstickor. När figuren undersöks upptäcker man fingeravtryck från en ung flicka som spårlöst försvann för mer än ett år sedan. Samtidigt som polisen jagar en mördare letar de också efter spår som kan leda dem till den lilla flickan - tänk om hon fortfarande lever?"

Det är en riktig tegelsten på 558 sidor men tack vare att den är så fartfylld och spännande läser man snabbt ut den.

Betyg: 4


Och eken står där än
av Sofia Lundberg


En fin bok om en oväntad vänskap mellan två kvinnor som befinner sig i olika skeden i livet. Esther har precis brutit upp från sin man och har svårt att hitta fotfästet igen. Hennes oerhörda sorg över att vara mamma på deltid till sin lilla son håller på att förgöra henne. Under en ek vid vattenbrynet står en soffa och på den platsen hittar hon lugnet en stund efter att ha lämnat sin son hos hans pappa. En dag sitter det en äldre dam på soffan - Rut. Rut får Esther att se lite mer hoppfullt på livet och en stark vänskap utvecklas mellan dom. Rut är dock väldigt hemlighetsfull och avslöjar inte mycket om sig själv. En dag är Ruth borta och Esther blir besatt av att hitta henne och hennes sökande tar henne till Italien. 

Det är vackert och ömsint, stundtals smärtsamt gripande. Det är så fint med deras starka vänskap över generationsgränserna - ålder är verkligen bara en siffra. Extra plus för det vackra omslaget också! :) Jag tycker dock att boken ändrar ton lite när Esther kommer till Italien och blir nästan som en lättsam feelgood, jag föredrar första halvan av boken trots att den är oerhört gripande. 

Betyg: 4


En oväntad sommar
av Isabel Allende 



Det var väldigt längesen nu jag läste något av Isabel Allende så det var roligt att se att hon fortfarande är aktiv och skriver böcker. Hon har ju skrivit "Andarnas hus" bland annat som jag läst, jag har läst fler böcker av henne men minns ej titeln och detta var innan jag började blogga om alla böcker jag läser. Tur att man kan hålla bättre koll på vilka böcker man läser nu med bloggen! :)

Jag minns Allende som en riktigt bra författare - hennes böcker brukar alltid beröra och vara bra. Den här boken har jag dock väldigt svårt för. Jag tycker den är oerhört rörig och det dröjer till nästan halva boken innan jag kommer in i den och kan hålla reda på karaktärerna. Problemet är att de två kvinnliga huvudkaraktärerna har så liknande bakgrunder och jag blandar hela tiden ihop dom. Jag fastnar mest för Rikard - den tredje huvudkaraktären och hans historia. Kanske är det för att det är lättast att känna igen sig i honom och jag grips av hans sorgliga liv och bakgrund. 

Så här beskrivs handlingen i boken: "Det är januari i New York och en våldsam snöstorm lamslår staden. I Brooklyn kör universitetsläraren Richard  på en annan bil i snödrevet. När Richard försöker hjälpa den kvinnliga bilföraren drar hon istället igen bildörren och kör därifrån. När kvinnan senare på kvällen ringer på hos Richard måste han be sin hyresgäst, den chilenska gästforskaren Lucía, om hjälp att få kontakt med den mystiska unga kvinnan, hon tiger nämligen."

Boken hoppar mellan dåtid och nutid och tillbaka blickarna där dramatiska händelser skildras får aldrig riktigt grepp om mig. Nutiden är mer intressant för mig men också lite överdriven och overklig. Inte Allendes bästa - läs hellre hennes äldre böcker. 

Betyg: 2+

Inga kommentarer: