onsdag 6 april 2022

Gustave Eiffel och kärleken

Nicolas d'Estienne d'Orves 

Lite Paris, kärlek och feelgood - precis vad jag längtade efter! Tyvärr blir jag ganska besviken - boken innehåller allt ovan men är så dåligt skriven så det är knappt jag orkar ta mig igenom den. Historien är platt beskriven och ingen av karaktärerna känns genuin. Enda behållningen jag har av boken är att det är rätt intressant att få veta mer om hur ett av världens största och kändaste monument kommit till. Ser man det som en ren dokumentär över bygget av Eiffeltornet så är den bra men samtidigt vet jag inte hur mycket som är fakta och vad som författaren hittat på. 

Så här beskrivs handlingen på Bokus:
Inte långt efter slutförandet av arbetet med Frihetsgudinnan, när han står på toppen av sin karriär, blir Gustave Eiffel tillfrågad av den franska regeringen att designa något spektakulärt till världsutställningen i Paris 1889.

Eiffel är helt fokuserad på projektet med att bygga ett tunnelbanesystem men allt förändras när han av en slump möter sin vackra ungdomskärlek, Adrienne Bourgès. Deras förbjudna relation ger honom den inspiration som för alltid kommer att förändra vyn över Paris.

Betyg: 2-

Inga kommentarer: