måndag 20 juni 2022

Klar himmel

 av Kristin Fägerskjöld

Så roligt att hitta en ny riktigt bra svensk författare! Jag tyckte verkligen om den här boken. Först kände jag lite motstånd mot boken - till stor del utspelar sig den under andra världskriget och jag tycker man hör tillräckligt om krig nuförtiden när man följer nyheterna. Kände att jag inte ville ha mer krig i mitt liv men började ändå läsa. Och ångrar mig inte - boken innehåller inte många rena krigsskildringar utan mer om människorna som är lite utanför händelsernas centrum. 

I boken får man följa tre kvinnor som på olika sätt påverkas av kriget och som alla har en vilja att bidra på sina egna sätt. I nutid följs också upp hur krigsåren påverkat dem i deras liv. Väldigt intressant läsning och mycket känslosamt. Författaren har lyckats fånga både stora och små händelser och känslor på ett väldigt fint sätt. Tidsandan och miljöbeskrivningarna är skickligt beskrivna också. Jag blir definitivt sugen på att läsa mer av Fägerskjöld! En liten invändning jag kan ha är att det händer ganska lite trots allt - det är först i de sista kapitlen som det mesta händer. 

Betyg: 4+

1 kommentar:

Ninnie sa...

Köpte precis en ny bok av henne, verkar också väldigt bra!