onsdag 7 december 2022

Och bergen svarade

 av Khaled Hosseini

Jag hade stora förväntningar på den här boken, har tidigare läst hans böcker "Flyga drake" och "Tusen strålande solar" som båda gjorde stort intryck på mig. Och det börjar ju så bra - historien tar sin avstamp i en liten fattig afghansk by. Sabor säljer sin fyraåriga dotter Pari när han inte längre kan försörja sin växande familj och storebror Abdullah blir förtvivlad när han inser vad som hänt. Syskonen har ett speciellt band och genom hela deras liv kommer de sakna varandra och söka efter varandra. Pari hamnar hos en rik familj i Kabul där hennes morbror, Nabi jobbar som chaufför och allt-i-allo. Snart tas historien över av Nabi och han berättar om livet hos hans välbärgade arbetsgivare. Och det är just Nabis historia som är hela behållningen för mig - den berör mig på samma sätt som Hosseinis tidigare böcker gjort. Tyvärr övergår boken snart att berättas av andra karaktärer och sen blir det allmänt rörigt. Tiden hoppar fram och tillbaka - går ibland långsamt men sen jättesnabbt vilket skapar en konstig rytm i boken. Fler och fler personer dyker också upp, personer som ärligt talat är ganska trista och högtravande. 

Jag hade velat läsa mer om syskonen och deras liv - resten av boken blir aldrig intressant för mig. Känns som författaren inte kunnat bestämma sig för vilken typ av bok han ville skriva och sen slänger in allt han kan komma på. Känner inte samma närhet och nerv som i hans tidigare böcker. 

Betyg: 2

Inga kommentarer: