torsdag 30 november 2023

Stormvakt

 av Kristina Ohlsson

Det är ju inte ofta jag läser den här sortens böcker men jag gillar att ibland bryta av med en thriller eller
deckare och nu var det väldigt längesen jag läste något i den stilen. Det jag uppskattade mest med boken var att den utspelade sig runt Kungshamn - jag kände igen miljöerna och kunde verkligen föreställa mig platserna. Gillade också personerna i boken - speciellt August Strindberg var en sympatisk figur som det var trevligt att läsa om. 

Sen tyckte jag att den var lite lång och utdragen - boken är nästan 500 sidor och det är mycket upprepningar. Det händer inte så mycket i boken att det motiverar så många sidor. Tror den hade tjänat på att vara lite rappare. 

Det finns en fortsättning och jag kan mycket väl tänka mig att läsa mer - mest för att följa August och se hur hans liv utvecklar sig. Kanske ett tecken på att jag inte är så intresserad av att läsa om mord och andra hemska saker utan föredrar mer mänskliga relationer och romantik. 

Betyg: 3

Inga kommentarer: