fredag 5 januari 2024

Årets sista böcker

PS från Paris
av Marc Levy

Jag har läst en bok tidigare av Levy ("Någon som du") och den tyckte jag var sådär. Gav mig ändå på att läsa den här boken och blev glatt överraskad. Tyckte bättre om den även om det tog en stund innan jag kom riktigt in i boken. Det är något med Levys språk - kanske är det översättningen från franska som stör och inte blir bra men jag hakar upp mig hela tiden och har svårt att hitta ett flöde i texten. Många gånger får jag stanna upp och läsa om meningen och någon gång har jag helt tappat tråden och vet inte vad som menas. Kanske är det bara rytmen i språket som inte passar mig - det var likadant i förra boken. 

Men förutom det rent språkliga så tyckte jag att det är en charmig och upplyftande historia. Lite klassisk feel good men ändå med ett djup. Sen älskar jag att läsa böcker som utspelar sig i Paris så bara att befinna sig där är ett plus för mig. Här finns också lite oväntade vändningar och tvister. 

Betyg: 3+


Under vintergatans alla stjärnor
av Camilla Davidsson

Den här boken fick jag rekommenderad av en kollega - vi jobbar mycket med ACT på jobbet och hon menade att boken har många inslag av ACT. Jag skulle inte säga att den har inslag av ACT utan att hela boken är en demonstration av vad ACT handlar om. Perfekt läsning om man inte vill läsa faktaböcker om ämnet. 

Emma har hamnat i en återvändsgränd i livet - relationen med kärleken har fått ett abrupt slut, jobbet känns bara tungt och hon befinner sig i ett främmande land. Hon känner sig vilsen och slutkörd och behöver komma bort från allt. Hon bestämmer sig för att gå den berömda pilgrimsvandringen Camino de Santiago de Compostela i norra Spanien. Utan några förberedelser flyger hon ner till södra Frankrike och påbörjar den 80 mil lång vandringen. 

På vandringen stöter hon på människor som på olika sätt påverkar henne och får henne att omvärdera sitt liv och de val hon gjort hittills. Hon tvingas ta reda på vad som är viktigt för henne i livet och hur hon bäst ska kunna leva sitt liv i samklang med hennes inre vilja. 

Det är mycket tänkvärt i boken - både om de livsval vi gör och hur vi lever våra liv i ständig strävan efter mer - när det visar sig att man kan leva med bara en enkel ryggsäck istället för att kämpa på med tung packning. Och efter att ha läst boken känns det nästan som man vandrat den tusenåriga pilgrimsleden själv - miljöbeskrivningarna är så målande och Emmas många gånger mödosamma vandring känns i hela kroppen på läsaren. 

Betyg: 4+


1 kommentar:

Ninnie sa...

Ja, den Paris-romanen var väldigt bra! Den första bok jag läste av Marc Levy, och kanske den bästa, tycker jag också.

Nyfiken på att läsa "vandrings"boken jag fick med mig hem när jag var hos dig, men har en tjock, nyss påbörjad bok att avsluta först!