måndag 3 november 2008

Helgen

I lördags samlades familjen vid min systers grav på kvällen och tände ljus, som vi brukar göra på Alla helgona dagen. Det är alltid fint att se alla ljusen som brinner på kyrkogården. Sen åkte vi hem till föräldrarna och åt lite tillsammans. Tycker det är en fin tradition vi har - känns viktigt att göra det på nåt sätt.


Igår sen var jag i Jönköping och Ikea. Jag letade efter ett litet skåp eller byrå som jag kan ha i min smala hall. Hittade dock inget som jag tyckte var bra. Gick istället till stora köpcentret A6. Och det var jag inte ensam om att göra- det var sååå mycket folk och jag som är van att gå i affärer på vardagar när det nästan är folktomt tröttnade ganska fort på att gå omkring där. Bara ljudnivån var tröttande, barn som skrek och tonåringar som sprang omkring.....jobbigt tyckte jag. (kanske håller på att bli gammal?)


Helgen avslutades med en riktigt otäck skräckfilm! Var på "Barnhemmet" tillsammans med Ninnie. Det var verkligen en läskig film och jag drog i alla fall en lättnadens suck när filmen var slut. För det var otäckt mest hela tiden. Man hann inte andas ut innan nästa otäcka sak hände. Jag brukar inte vara så lättskrämd utan tycker ofta att såna här skräckfilmer bara är överdrivna och dumma, så var det inte i den här filmen.
Det handlade om ett par med en liten son som flyttar till ett gammalt hus som varit barnhem. Kvinnan har själv växt upp i huset och ska nu tillsammans med sin man som är läkare starta ett nytt barnhem. Deras lille son har fyllt upp med sina låtsas kompisar, han ser barn som springer runt i huset som ingen annan ser. Dagen då barnhemmet ska öppnas på nytt försvinner lille sonen oförklarligt. Och mamman gör förståss vad som helst för att leta reda på sin son. Desperat som hon är tar hon hjälp av medium och andra men till slut återstår det bara att ta hjälp av sonens låtsas kompisar.
Hela filmen är som sagt en lång studie i skräck, miljöerna är läskiga, figurer som dyker upp ser väldigt suspekta ut och inget är väl hemskare än små barn som inte lever som springer omkring och leker i ett stort hus med hemliga gångar och källare.


Inga kommentarer: