lördag 31 januari 2009

Sommarsquash tokolosh!

av Rachel Zadok


Nu läser jag inte bara kurslitteratur utan även lite annat emmellanåt. Som den här boken tex:

Om man ska bedömma en bok från titeln och omslaget så får jag intrycket av den här att det är en annorlunda och lite rolig bok med humor i. Det var också det jag trodde när jag lånade hem den från biblioteket men jag skulle snart bli varse att den var långt ifrån rolig. Det är nog en av de tyngsta böckerna jag läst på sistonde och här finns inte något som man ens kan le åt. Jag höll på att lägga ifrån mig boken efter några sidor när jag insåg att jag hade lurats av dess omslag men då hade jag redan kommit huvudpersonen så nära att jag var tvungen att läsa vidare. För det är en bra bok som griper tag i en direkt.

Det handlar om Faith som växer upp med en en psykiskt sjuk mamma och en frånvarande pappa ute i bushen i Sydafrika. Faiths mamma lever i en värld fylld av älvor och andar som givetvis kan skrämma vem som helst och speciellt en liten 7-årig flicka. När pappan överger familjen för en annan kvinna sjunker mamman ännu djupare ner i sin egen värld och blir till slut helt apatisk och okontaktbar. Faith får klara sig själv tills en bekant skickar en tjänsteflicka till dom. Svarta Nomsa blir Faiths förtroliga och vän ända tills en katastrof inträffar en mörk natt. Flera år senare återvänder Faith till gården hon bodde på som liten och tvingas ta reda på vad som verkligen hände där den där natten.

Det är en mycket stark historia som verkligen griper tag i en. Den lilla flickan som inte förstår sin mamma och sin omgivning är så gripande. Beskrivningen av miljön gör att man kan känna hettan i luften och höra flugornas surrande, verkligen trovärdigt beskrivet.

Inga kommentarer: