torsdag 28 april 2011

Skära för sten

av Abraham Verghese


En helt fantastisk bok på nästan 600 sidor. Jag brukar endast läsa en stund innan jag somnar så oftast hinner jag inte så många sidor per dag, den här boken fick jag bära med mig lite överallt under dagen för att ha en chans att hinna läsa ut den innan lånetiden gick ut. Och jag hann faktiskt - med några dagars marginal till och med!


Det som slår en är direkt vilken underbar historieberättare författaren är, och det kanske man måste vara för att fylla så många sidor... De första dryga 100 sidorna till exempel handlar om en förlossning, i och för sig en väldigt komplicerad sådan men ändå - vilken konst att skriva 100 sidor om en förlossning!

Det är tvillingarna Marion och Shivas födelse som skildras och det är om deras liv, speciellt Marions, som man får följa sen i nästan 50 år. De kommer till världen på ett missionssjukhus i Etiopien på 1950-talet. Pojkarnas mor är en indisk nunna som dör under förlossningen, deras far är en kirurg som flyr efter den dramatiska födslen. Tvillingarna adopteras av två av sjukhusets läkare och växer upp tätt tillsammans på sjukhusområdet. Under tonåren börjar tvillingarnas olikheter sakta göra sig allt mer påminda och bröderna glider ifrån varandra. Efter ett svek splittras dom helt och Marion flyttar till USA. I USA utbildar han sig till läkare och har ingen kontakt med brodern alls, inte förrän han för sin egen överlevnad behöver sin bror igen.





Om du vill läsa en riktigt bra sträckläsningsbok som inte tar slut i första taget är detta en perfekt bok!


Och betyget kan inte bli annat än högsta: 5!

2 kommentarer:

Ninnie sa...

Då kanske jag ska läsa den då! ...har tittat på den flera gånger men inte valt den för den är så tjock och tänkt att den orkar jag nog inte ta mig igenom.

Malin sa...

Jag trodde inte jag skulle ta mig igenom den heller men har man väl börjat var man fast! Den är lättläst och bra!