fredag 12 juli 2013

Guppies for tea

av Marika Cobbold Hörne

Den här gången gav jag mig på att läsa en bok på engelska. Det var längesen jag läste en roman på engelska och det var riktigt roligt, det är ett så rikt och uttrycksfullt språk. Författarinnan är annars svensk men hon skriver på engelska och jag hade fått höra att ska man läsa hennes böcker ska man göra det på originalspråket.

Amelia är en kvinna i trettioårsåldern som är lite vilsen i livet. Hennes förhållande är på upphällningen, hennes mamma ägnar dagarna åt att desinficera hela sin lägenhet och gamla mormor Selma blir mer och mer senil. Amelia gör det till sin uppgift att se till att Selma ska få en så behaglig sista tid i livet som möjligt.

Boken påminner en hel del om "Jag ska egentligen inte jobba här" som jag läste för några månader och det känns sorgligt att läsa att vården av våra äldre på ålderdomshem är så tragisk.

Betyg: 3

Inga kommentarer: