onsdag 6 maj 2015

En halv gul sol

av Chimamanda Ngozi Adichie

Jag hade inte så mycket kunskap om Biafra innan jag läste den här boken. Visste faktiskt inte ens var det låg eller att här utspelades ett förödande krig med en efterföljande svältkatastrof på 60-talet... Bilder på magra barn med uppsvällda magar och flugor surrande i ansiktet kablades ut över hela världen och fick föräldrar i väst att mana på sin barn att äta upp maten för tänk på de svältande barnen i Afrika. Biafra ligger i Nigeria, som är Afrikas folkrikaste land och världens åttonde folkrikaste land med över 162 miljoner människor. 

Boken börjar med att skildra livet innan kriget bryter ut genom tre olika människors ögon. Här är tjänstepojken Ugwu som tar tjänst hos universitetsläraren Odenigbo, Oleanna som kommer från en välbärgad familj i Lagos och senare blir sambo med Odenigbo och engelsmannen Richard som kommer till Nigeria för att skriva en roman. Richard blir förälskad i Oleannas tvillingsyster Kainene och alla tre lever det glada livet i Nigerias fina kretsar. När sen kriget bryter ut förvandlas deras priviligierade liv till ett liv i fullständig misär och kaos. Det är starkt och gripande och trots att boken är närmare 700 sidor läser jag snabbt ut boken. Jag tyckte om boken som belyser kriget på ett nytt sätt och ger mig en helt ny bild av Nigeria.

Betyg: 4


Inga kommentarer: