onsdag 19 maj 2021

Hur mår fröken Furukura?

 av Sayaka Murata

Jag gillar lite udda böcker som inte följer den vanliga stilen. Därför tänkte jag att den här boken nog
kommer passa mig bra. Det är en berättelse om en kvinna som jobbar i en närbutik. Hon går helt upp i jobbet och lever bara för det - hon har varken pojkvän eller något liv utanför jobbet vilket hennes familj och vänner ogillar. De vill att hon ska gifta sig och skaffa sig ett riktigt jobb - som timanställd butiksbiträde anses hon inte ha något värde eller ens en framtid. Hon vägrar dock - butiken och hon är nästan en enhet - hon älskar verkligen sitt jobb.

Så långt ok - men fröken Furukura är så obehaglig! Hennes tankar är så skruvade  - redan från barndomen har hon konstiga och till och med våldsamma tankar. När den ännu mer märklige arbetskamraten Shiraha börjar i närbutiken börjar en udda relation mellan de två. 

Nej, jag gillade inte alls den här boken - den gav mig nästan rysningar av obehag. Den framställs som lite komisk och charmig men jag håller inte med. Inget fel med udda karaktärer men de är bara olustiga och nästan motbjudande tycker jag.

Betyg 1

1 kommentar:

Ninnie sa...

Haha, det ska bli spännande att läsa den...!! Kanske är tur att det är en så tunn bok ??