tisdag 7 september 2021

Semesterläsning

 Tre böcker hanns med under semestern. Inte så mycket men sommaren brukar inte vara lästid för mig - som det verkar vara för alla andra. 

Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden
av Jenny Colgan

Andra delen som handlar om Polly och hennes nystart på den lilla kustorten i Cornwall. Första delen läste jag förra semestern och här kan man läsa om den.  När jag börjar läsa den här boken känner jag först att det är mycket upprepningar från första boken, den känns också lite väl klyschig och naiv. Men när man kommit en bra bit in i handlingen så fångar den mig ändå. Jag charmas av miljön och karaktärerna och låter mig dras med på Pollys äventyr och öden. 

Det finns en tredje del men jag tror nog att dessa två räcker för mig.
Betyg: 3-


Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk
av Björn Natthiko Lindeblad


Förra årets bästa sommarprat var definitivt Björns. Finstämt, varmt och vackert berättade han om avskedet av sin pappa, livet som buddistmunk och hans senaste utmaning; ALS. Boken handlar om i stort sett samma saker, lite mer om hans livsresa från starten och buddistlivet bara. 
Det är omöjligt att inte beröras - Björn är så ödmjuk inför livet och all kunskap han samlat på sig. Livskunskaper och klokheter som ju egentligen är självklara men så svåra att få till i livet. 
Betyg: 3+




Berättelsen om Alice Hart
av Holly Ringland

Den här boken köpte jag (nästan) bara pga dess vackra utsida. Och så förstås för att det handlade om blommor - blomälskare som jag är. Handlingen utspelar sig i Australien och naturen där spelar en viktig roll i huvudpersonens liv. Alice föds vid havet där hon lever de första åren i sin mammas prunkande trädgård. När katastrofen sker hamnar hon hos sin farmor i inlandet där farmodern driver en blomsterodling samtidigt som hon tar hand om utsatta kvinnor. Farmodern är dock sämre på att ta hand om sitt eget barnbarn och Alice känner sig aldrig riktigt hemma där. 
Handlingen är gripande och dramatisk. Dock har jag svårt att riktigt känna med Alice. Jag känner ett avstånd som att man ändå aldrig riktigt kommer nära. Boken borde vara en fullpoängare för mig men den blir bara sådär. 
Betyg: 3+



Inga kommentarer: