tisdag 25 oktober 2022

Bergens stjärnor

 av Jojo Moyes

Jag har tidigare läst Moyes böcker "Livet efter dig" och "Arvet efter dig" - de båda utspelar sig i nutid så när jag nu ska läsa denna som utspelar sig på 1930-talet känns det lite ovant i början. Jag gillade hennes samtidsbeskrivningar i de tidigare böckerna. Jag kommer också på mig själv med att hela tiden förflytta historien ännu längre bakåt i tiden - det känns som att den ska utspela sig i slutet av 1800-talet. Allt känns väldigt antikt - hur de lever och deras värderingar. 

Jag har svårt att komma in i boken och efter ett tag märker jag att jag även har svårt att riktigt ta till mig karaktärerna. Den enda som fastnar lite mer hos mig är den egensinniga Margery. Hon som vågar gå sina egna vägar och inte bryr sig om de andras åsikter om henne och hennes liv är den mest intressanta i boken. Hon är den som är drivande i skapandet av det ridande biblioteket där ett antal kvinnor till häst tar sig ut till obygden med litteratur och får även de mest skeptiska att börja läsa böcker. 

Jag upplever boken som lite trög och långsam. Tyvärr griper den aldrig riktigt tag i mig trots att den verkligen borde göra det. Dock är det fascinerande att det bygger på en verklig historia och det är intressant att inse att det inte är så längesen som böcker kunde ses som något ont eller fördärvande. 

Betyg: 3

Inga kommentarer: