måndag 17 oktober 2022

Konsulten som inte ville bada

 av Mikael Bergstrand

Jag hade många fördomar innan jag började läsa den här boken. Själva genren med lite skojfriska böcker som i mitt tycke kan vara roliga men som alltför ofta blir för mycket - allt dras för långt och det gränsar till buskis nästan. Bergstrand har bland annat skrivit boken "Dehlis vackraste händer" som vi också läst i bokklubben - jag tyckte den hade vissa poäng, men sen blev allt för överdrivet och jag tröttnar. 

Alltså hade jag inte höga förväntningar när vi skulle läsa denna - men jag blev positivt överraskad. Den var mer lågmäld och inte alls så skojfrisk som hans tidigare böcker. Här fanns ett allvar och en hel del svärta som gav oväntad tyngd åt hela boken. Boken tar upp flera svåra ämnen, ensamhet, självmord och ålderdom. Inget går på djupet men det är ändå fint gjort och man får en fin känsla för alla karaktärer i boken. Jag tyckte oväntat mycket om den och den fastnade i mitt minne - alltid ett gott betyg.

Handlingen beskrivs så här på Akademibokhandeln: 

Kenneth V Anderssons liv leker. Som framgångsrik konsult har han gjort sig en förmögenhet på att rationalisera bort anställda. Kenneth är en mästare på att välja bort saker, och av bekvämlighetsskäl har han valt bort äktenskap, barn och vänner. Hemma i lyxlägenheten njuter han istället av fina viner och filmkvällar med sin tio år yngre sambo. Men så en fredagskväll väljs han oväntat bort själv. När flickvännen gör slut rasar hela hans tillvaro samman. Plötsligt inser Kenneth hur brutalt ensam han är.
Efter ett par misslyckade dejtingförsök åker han ut till sommarhuset i Baskemölla på Österlen för att slicka sina sår och pliktskyldigt besöka sin far på äldreboendet. När den vresige och senildemente fadern antyder den verkliga orsaken till mammans försvinnande för snart fyrtio år sedan påbörjar Kenneth en sällsam resa, som leder honom till den mystiska Elisabet.

Betyg: 4


Inga kommentarer: