tisdag 11 oktober 2022

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv

 av Jamie Ford

En bok som stått länge i min bokhylla. Jag påbörjade den för flera år sen, lästa bara några sidor och kände direkt att detta blir nog riktigt bra. Nu i efterhand vet jag inte varför jag inte fortsatte - troligtvis hade jag något annat som jag behövde läsa först för jag la undan boken och tänkte att den kan jag läsa senare. 

Även den här boken utspelar sig under andra världskriget - känner att jag nästan alltid skriver det. Och än en gång en ny vinkling på kriget som jag hade lite kunskap om. Den här gången handlar det om japaners situation i USA under krigsåren då de efter Pearl Habor blir utstötta. Det går så långt att alla japanska familjer till och med samlas ihop och sätts i stora läger där de behandlas som fångar. 

Boken handlar om Henry som under den här tiden är tioårsåldern, han är av kinesisk ursprung. Fadern är besatt av kriget i Kina och uppfostrar Henry som en amerikan. På den exklusiva skolan han sätts i, omgiven av vita barn som ignorerar honom, möter han den unga, kvinnliga studenten Keiko Okabe som är japan. Mitt i kaoset av utegångsförbud, mörkläggning och FBI-razzior utvecklar Henry och Keiko ett starkt vänskapsband och en oskyldig kärlek som överskrider förfädernas uråldriga fördomar. Efter att Keiko och hennes familj förts bort till interneringslägren lämnas hon och Henry endast med förhoppningen om att kriget kommer att ta slut, och att deras löfte till varandra kommer att kunna hållas.

Det är en jättesöt kärlekshistoria mellan två unga barn som finner tröst i varandra och som utvecklar en stark kärlek till varandra - en kärlek som är förbjuden av många och som de får kämpa för. Det är känslomässigt och rörande hur speciellt Henry kämpar för att få älska sin Keiko och gör allt för att få vara tillsammans med henne. Jag berörs av deras fina historia. 

Betyg: 4+

2 kommentarer:

Ninnie sa...

Men å! Den boken har jag haft, började läsa den men trodde inte jag skulle tycka om den. Så jag gav upp ganska snart, och i flyttstädandet så lämnade jag den till Erikshjälpen...Skulle behållit den och gett den en ny chans!

Malin sa...

Du får låna den av mig! 😊