tisdag 6 april 2021

Inte för nära

 av Colleen Oakley

Den här boken har stått i min bokhylla i flera år. Jag har varit lite skeptiskt till den - tänkt att det är en bok som jag antingen kommer älska eller hata. Hela historien är ju så annorlunda - det handlar om en tjej, Jublilee, som är allergisk mot andra människor, vid beröring får hon svåra och till och med livshotande allergiska reaktioner. På grund av hennes allergi isolerar hon sig i sitt hus. Jag tänkte att om jag någon gång ska läsa denna boken är det ju rätta tiden nu med all karantän och isolering pga corona situationen. 

Nästan direkt känner jag att detta är en bok helt i min smak - det är en annorlunda och varm berättelse om människor som inte riktigt passar in i mallen för hur man ska vara. Den nuddar vid djupa svåra känslor men hela boken andas hopp och tro på framtiden trots olika hinder. En bok som jag nästan sparar lite på för att den inte ska ta slut för fort.

Efter att varit isolerad i sitt hus i nio år tvingas Jubilee ut i samhället när pengarna tar slut. Hon behöver ett jobb och hittar ett på ortens bibliotek. Där stöter hon på en liten pojke, Ara och hans pappa Eric. Eric och Ara har ett minst sagt komplicerat förhållande och deras historia bildar den andra delen av boken. Snart uppstår en vänskap mellan dessa tre sargade människor.

Jag skulle gärna läsa fler böcker av den här författaren - har dock inte hittat några fler som är översatta till svenska vilket är synd tycker jag. 

Betyg: 5-

Inga kommentarer: