tisdag 13 april 2021

Jag är här

 av Clélie Avit

En riktigt klaustrofobisk bok om Elsa som ligger medvetslös på en intensivvårdsavdelning efter en olycka. Det enda sinnet som fungerar är hörseln men hon kan inte meddela sig så ingen vet om att hon hör. En dag förvirrar sig en man in i hennes rum - han känner en samhörighet med Elsa och snart börjar han besöka henne regelbundet. Hon gläds åt hans besök eftersom han är den enda som inte gett upp hoppet om att hon en dag ska vakna. 

Jag läser klart boken eftersom den är så tunn men kan inte säga att boken gav mig något egentligen - slutet är oklart och vad hela historien går ut på gick mig nog förbi. Eftersom jag själv en gång upplevt känslan av att höra men inte kunna meddela mig när jag blev sövd kan jag verkligen känna med Elsa - för mig varade det bara någon minut i samband med sövningen som tur var. 

Historien känns också väl orealistisk - att förälska sig i en medvetslös person känns inte riktigt trovärdigt. 

Betyg: 2-
 


Inga kommentarer: