tisdag 20 oktober 2009

The reader

I söndags var jag och såg filmen "The Reader" på Röda Kvarn. Jag hade inte så stora förväntningar på filmen eftersom jag hade hört både bra och dålig kritik om den. Därför blev jag verkligen positivt överraskad då jag tyckte att det var en fantastisk film! Den är regisserad av samma person som gjorde "Timmarna" och "Billy Elliot" för några år sen och de filmerna berörde mig djupt också liksom den här gjorde.

Historien handlar om en ung tonåring, Michael i efterkrigets Tyskland som förälskar sig i en mycket äldre kvinna, Hanna, spelad av Kate Winslet. De spenderar en oförglömlig sommar ihop men plötsligt en dag försvinner Hanna spårlöst ur Michaels liv. Några år går och Michael börjar läsa jurdik. Som ett skolprojekt får klassen ta del av en riktig rättegång. En rättegång där 6 kvinnliga SS vakter står anklagade för krigsförbrytelser. En av de anklagade är Hanna. Hon har under kriget jobbat som vakt vid det ökända koncentrationslägret och får nu stå till svars för en hel världs avsky mot nazizsterna.




Karaktären Hanna är en märklig kvinna med många hemligheter som man inte riktigt vet var man har och man funderar mycket på varför hon gör som hon gör. Man får aldrig veta något om hennes bakgrund eller uppväxt och det ökar mystiken om henne ännu mer. Winslet fick en Oscar för sin rolltolkning och det var hon väl värd. Jag har lite svårt för Ralph Fiennes som spelar Michael som vuxen, tycker han är lite träig alltid och det var han även här. Jag störde mig också lite i början på att alla skådespelare, som ska föreställa tyskar, pratar engelska med en tysk dialekt men det glömde jag faktiskt bort efter en stund eftersom filmen var så bra. En film som man bär med sig länge efter att man sett den vilket ju är ett väldigt bra betyg på en film.

Jag måste bara visa Kate på Oscars galan, klänningen hon bär måste vara en av de vackraste jag sett, färgen, skärningen och draperingen ja, allt är helt perfekt:

Inga kommentarer: