fredag 22 oktober 2010

Mannen som planterade träd

av: Jean Giono


Detta är en riktig liten pärla till bok eller historia. Knappt 50 sidor lång men ändå rymmer den så mycket klokhet, värme och känsla. Handlingen utspelar sig högt uppe i bergen i Provence där en dag en man träffar på en herde mitt i det öde landskapet. Han slår följe med herden och upptäcker att herden har ett stort mål här i livet: han ska plantera träd över hela berget så att landskapet kan leva upp igen.

Eftersom jag befann mig där för mindre än en vecka sen kan jag känna igen landskapet som skildras i boken - de karga bergen där inte så mycket växer långt uppe i bergen, fåren som betar på hedarna och den lite övergivna känslan.


Boken väckte stor uppmärksamhet när den kom ut och benämns idag som en modern klassiker. I exemplaret jag läste får man även lite bakgrundsfakta om hur boken kom till och varför vilket gav historien ännu en dimension.


Betyg: 4 +

Inga kommentarer: