tisdag 7 december 2010

Själens osaliga längtan

av: Audrey Niffenegger



En mycket bra bok som jag verkligen gillade! Trots att den innehåller en hel del övernaturligt så blir det aldrig fånigt eller alltför konstigt och till och med jag som vanligtvis inte gillar alltför verklighetsfrämmande böcker läser gladeligen vidare.


Handlingen utspelar sig i ett trevåningshus i London. Huset ligger granne med en gammal kyrkogård och hela stämningen runt huset är lite mystisk och spöklik. Det är mycket symbolik i huset - här finns en man som på grund av sina tvångssymtom belägrat sig i sin våning och inte har varit utanför dörren på flera år. Bokens huvudpersoner, tvillingarna som ärvt lägenheten på mellersta våningen efter sin avlidna moster sitter också fast i gamla vanor, vanan att som tvilling alltid ha varandra. Och längst ner i huset bor Robert som var den avlidna mosterns älskare, även han har svårt att släppa taget och gå vidare med sitt liv.





Det övernaturliga boken består i att den döda mostern finns kvar i huset i form av en själ som vakar över tvillingarna och deras förehavanden. Även själen har fastnat och vet inte hur hon ska komma till ro.


Jag gillar verkligen symbolik i böcker - när man kommer på saker efteråt som har en djupare mening och den här boken är fylld av symboler. Tex har kartor en central roll som man kommer på i slutet.


En solklar 4 +!


Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Själens osaliga längtan av Audrey Niffenegger

1 kommentar:

Ninnie sa...

Å, va roligt att du gillade den! Jag bara älskade den här boken, och är så lessen att jag har läst ut den....vill ha den läsupplevelsen kvar!
Nu läser jag bara kursböcker, hinner inte annat. Det är sååå trist...!!!!