tisdag 27 december 2011

Dödlig rättvisa

av Barbara Nadel



Något konstigt hände mig efter att jag läst ut min förra bok...jag fick nämligen en oförklarlig lust att läsa en deckare eller thriller. Det är inte likt mig - jag brukar undvika all typ av sån litteratur, ser helst inte ens på deckarfilmer. Men nu har jag läst en deckare plus att jag till och med sett en hel Beckfilm! Har nu fyllt kvoten för ett tag framöver för som vanligt blir jag alltid lite besviken efteråt.


Den här deckaren utspelar sig i London under andra världskriget. Det är Mr Hancock som ofrivilligt hamnar i en mordhistoria. Vad jag gillade med boken var just Mr Hancock själv, han är en ödmjuk begravningsentreprenör som bor i ett ruffigt område tillsammans med sin gamla mor och två systrar. Beskrivingen av ett London som sakta utplånas natt efter natt av tyska flygraider är också intressant att läsa om. Själva mordhistorien fångar mig dock aldrig riktigt. Det är alldeles för många personer att hålla reda på och upplösningen känns ganska tillkämpad och inte riktigt trovärdig i mina ögon.




Betyg: 2

Inga kommentarer: