torsdag 7 januari 2021

2020 års sista böcker

 Tre böcker som jag läste i december. Det blir en trio som går från bra, bättre till bäst!

Eldpojken
av: S K Tremayne 

Fast den här boken kan jag nog inte beskriva som bra ens... Men det är en bok som när man väl börjat läsa så måste man ju få veta vad det är som hänt. Vad är det som har gjort att lille Jamie förutspår att hans styvmor ska dö på julafton? Jag ser stora likheter med tv-serien "The haunting of Bly Manor" - här finns ett stort slottsliknande hus där historien i hög grad fortfarande är levande, det finns barn med förmågor att se sånt som andra inte ser och en ung kvinna som kommer dit med en egen bakgrund och historia som präglat henne. Men tv-serien var mycket bättre - den här boken lyckas inte fånga mig utan jag blir mest bara irriterad på huvudkaraktärerna. 

Betyg: 2



Bokhandeln på Riverside Drive
av: Frida Skybäck

En betydligt trevligare läsupplevelse var detta! En varm, charmig och mysig bok!
Charlotte ärver en bokhandel i London - hon lämnar sitt liv i Skåne och flyger till storstaden för att ta hand om den lilla bokhandeln som är på gränsen till att gå i konkurs. Bokhandelns anställda blir snabbt viktiga personer för Charlotte. Långsamt nystas bokhandelns historia fram där Charlottes moster och mamma spelar viktiga roller. 

Det är en riktig feel good i bokhandelsmiljö. En bok som man kan ta till när man vill glömma verkligheten en stund och fly till en annan värld. Boken är fylld med bokreferenser, det är en riktig hyllning till böcker och läsandet - men framförallt till bokhandlar! Jag hoppas verkligen att vi får ha kvar de få bokhandlare som finns i städerna nuförtiden - finns inget bättre än att besöka en bokhandel! 

Betyg: 4



Fyrvaktarens dotter
av: Hazel Gaynor

Och så den här boken som jag gillade allra bäst - kanske en av de bästa under 2020 till och med?

Norra England 1838, på en ö ute i havet bor en fyrvaktarfamilj. Familjens dotter Grace har havet och fyren i blodet. En stormig höstdag räddar hon några skeppsbrutna och hon blir hyllad som en hjältinna. Obekväm med uppmärksamheten försöker hon dra sig tillbaka på den otillgängliga ön men allt har förändrats. Det enda som kan få henne att leva upp är den stillsamma konstnären George som kommer för att måla av henne. 

Hundra år framåt i tiden, 1938 och irländska Matilda är på väg till USA efter att hennes familj förskjutit henne pga av hon är gravid. Matilda hamnar hos en avlägsen släkting som är fyrvaktare i norra USA. I fyren hittar hon ett gammalt halvfärdigt porträtt av en kvinna kallad Grace.  

En bok fylld av stormar och känslor. Mycket dramatik med
både sorg och glädje. Plus en oerhört gripande och vacker kärlekshistoria. En bok som jag kommer bära med mig länge.

Betyg: 5



Inga kommentarer: