torsdag 24 september 2009

Blonde

av Joyce Carol Oates

I en dryg månad nu har jag läst den här boken om Marylin Monroes liv. Anledningen till att det har tagit sin lilla tid att läsa boken är att den är oerhört tjock, nästan 900 sidor fullspäckad med pytteliten text. Jag har dragit mig lite för att börja i den pga dess omfång. Men så har jag hört så många som sagt att den är bra så till slut så tog jag fram den ur bokhyllan där den stått i många år och började läsa. Och jag har varit som besatt av Marylin sen dess! Jag har inte reflekterat så mycket över henne eller ens vetat så mycket om henne innan men nu har jag läst det mesta om henne på nätet och kollat in otaliga klipp på youtube om henne.

För det är något med henne som gör att man trollbinds. Hennes öde lämnar verkligen ingen oberörd och under den här månaden som jag har umgåtts med henne i bokform så har hon ständigt varit med mig, både i drömmarna och på vaken tid.

Boken är inte en sann biografi över hennes liv utan författaren har fritt fantiserat ihop hur hon tror att Marylin levde och tänkte. Boken spänner över hela hennes alltför korta liv från barndomen med en psykisk sjuk mamma till hennes äktenskap och till slut hennes tragiska död.

Och vilket sorgligt liv hon levde, hon blev aldrig riktigt älskad eller förstådd av någon. Det började redan i hennes barndom då mamman försöker ta livet av henne till hennes äkta män, som aldrig respekterade henne för den hon var utan bara ville att hon skulle leva upp till deras förväntningar på henne. För att inte tala om hur illa behandlad hon blev av etablissemanget i Hollywood. Hon dog utfattig eftersom hon aldrig tjänade något på alla sina filmer som drog in miljontals pengar till alla andra utom till henne.


Det är verkligen en sorglig och beklämmande historia, och man undrar hur hennes liv hade sett ut om hon bara hade fått lite mer kärlek och respekt, kanske hade hon då inte blivit beroende av en massa mediciner och droger och kanske hade hon levt än idag och fått bli mamma - något som hon önskade mest av allt.

Här är i alla fall en scen från hennes tidiga år, kanske den filmen som blev hennes stora genombrott:




Och här är en välkänd scen som, om man ska tro boken, var en stor orsak till att äktenskapet mellan Marylin och Joe DiMaggio tog slut.



Jag kan verkligen rekommendera boken till alla och hoppas att inte alla sidorna ska avskräcka. Börjar man väl läsa så tror jag att man snart fastnar eftersom hennes liv är så fascinerande.

Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Blonde av Joyce Carol Oates

1 kommentar:

Susanne sa...

Jag rekommenderar också den här boken. Den är verkligen väl värd att läsa. Skrev om den i början på året, då jag läste den. Sedan dess har jag också läst Dödgrävarens dotter, som jag också rekommenderar. Jag har verkligen blivit förtjust i Joyce Carol Oates, som jag bara sett i hyllorna utan att reflektera över tidigare.