lördag 29 december 2012

Bokåret 2012

21 böcker hann jag ta mig igenom under året och nu ska jag välja mina fem favoriter. Det är alltid svårt att sålla men den som hamnar först på listan är given. Den som förvånar mest är boken på femte plats som  tillhör deckar genren som jag egentligen inte är så förtjust i men den här boken höll oerhört hög klass.

1. "Små solfåglar långt borta"

2. "Nästan hemma"

3. "Senior Peregrino"

4. "Filmberätterskan"

5. "Nattfåk"


Alla böcker finns samlade här:

John Grisham "Julfritt"

Jonas Helgesson "Grabben i graven bredvid"

Christie Watson "Små solfåglar långt borta"

Cecilia Samartin "Senior Peregrino"

Austin Wright "Tony och Susan"

Herman Rivera Letelier "Filmberätterskan"

Trezza Azzopardi "Ett blått brus"

Justine Levy "En ovärdig dotter"

Kim Thuy "Ru"

Katrine Kieri "Vem vågar sommaren"

Stefan Einhorn "Änglars svar"

Anna Fredriksson "Sommarhuset"

Katryn Stockett "Niceville"

Alexander McCall Smith "Extra bekvämt på safariklubben"

Johan Theorin "Nattfåk"

Paul Auster "Sunset Park"

Paul Harding "Tiden"

Donna Tarrt "Den lille vännen"

Anna Schultze "Att ringa Clara"

Jean Kwok "Nästan hemma"

Sofi Oksanen "Utrensning"

Inga kommentarer: