torsdag 19 februari 2015

Nätternas gräs

av Patrick Modiano

Tvära kast i mitt läsande, från "En man som heter Ove" till nobelpristagare....

Det här med att läsa nobelpristagare är alltid en liten chansning, ibland kan man hitta nya favoriter och andra gånger kan man inte förstå hur personen fått utmärkelsen. I det här fallet blir det lite mitt i mellan, jag tror inte jag kommer läsa någon mer bok av Modiano än på ett tag i alla fall men boken jag läste var för den skull inte dålig, den gav mig dock inte någon större lust att fördjupa mig i hans författarskap. Jag har också läst någonstans ett elakt rykte om att hans böcker är ganska snarlika allihop så har man läst en så behöver man inte läsa fler.

I  den här boken får man följa med Jean på en vandring runt i Paris, han har en liten svart bok med anteckningar som han skrev ner för över 40 år sedan med sig och han försöker reda ut vad som hände då och vilka personerna som han träffade var och vilken roll de spelade i hans liv. Det är ett rätt tröttsamt upprepande av franska adresser och namn, men jag kan ändå gilla att han är så noga med adresserna. Jag tycker själv om att läsa och titta på kartor och i en dokumentär om Modiano visade han hur han sitter med en karta över Paris framför sig när han skriver sina böcker. Vad som mest stör mig med boken är väl slutet, många frågor kvarstår efter att man läst sista sidan, vem var egentligen den mystiska Dannie och vad hade hon gjort?

Betyg: 3

Inga kommentarer: