onsdag 31 augusti 2016

Lögnernas labyrint

av Barbara Vine

Barbara Vine (som egentligen heter Ruth Rendell) tillhör en av mina favoritförfattare. Har läst flera av hennes böcker. Hon skriver spänningsromaner med ett psykologiskt djup som nästan alltid berör. "Astas bok" och "Sotarens pojke" tillhör några av de bästa hon skrivit. Jag gillar verkligen hennes stil och sättet hon beskriver ofta udda människor och deras relationer, vardagligt men alltid med en antydan till något som inte stämmer. Och det är precis den känslan man får av Lögnernas labyrint.

Kerstin Kvist har tröttnat på studentlivet i Lund och reser till England för att jobba som vårdare för en psykiskt instabil man, John. John bor i ett stort och gammalt hus på landet tillsammans med sin kontrollerande mamma och sina tre systrar. Inget konstigt med det kan tyckas förutom att alla är vuxna och borde flyttat hemifrån för länge sedan. Undan för undan lär Kerstin känna familjemedlemmarna och deras hemligheter. Hon dras ofrivilligt in i deras intriger och bisarra vanor. Jag tycker det är intressant och spännande. Tråkigt nog så dog Ruth Rendell förra året så några fler psykologiska romaner kommer det inte bli från henne.

Betyg: 4-

1 kommentar:

Ninnie sa...

Å! Den har ju jag läst, för lääängesen! Så himla bra, liksom alla hennes böcker! (tror faktiskt jag har läst alla...tyvärr)