torsdag 22 april 2021

Dålig karma

 av David Safier

Andra boken som bokklubben läser. Charmen med bokklubben där varje deltagare turas om att välja böcker är att man får läsa väldigt olika typer av litteratur. Den här boken är så långt ifrån förra boken vi läste som man kan komma nästan. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva den - den är helt galen och annorlunda. Den är väldigt rolig stundtals med en rå humor som roar mig i alla fall. 

Så här beskrivs handlingen på bokus:

När Kim Lange, glamorös tv-stjärna med stort ego, tilldelas Stora Journalistpriset borde hon glädjas åt att ha nått toppen på sin yrkeskarriär. Istället träffas hon i huvudet av ett brinnande tvättställ från en rysk rymdstation och vaknar till liv i form av en myra, med sex ben och en stor bakdel. Kim förstår att detta är priset hon får betala för att ha samlat ihop för mycket dålig karma i sitt liv. Men hon har faktiskt inte någon lust att plocka kaksmulor eller bli kommenderad av den tyranniska ledaren för arbetsmyrorna, och hon kan inte heller tillåta att hennes man tröstar sig med en annan eller att hennes dotter gråter sig till sömns varje kväll. Det finns bara en lösning: hon måste börja samla god karma.

Jag känner att den spårar ur lite på slutet - då går reinkarnationen för långt och jag tappar intresset. Annars är tanken på karman och hur vi får sota för dålig karma i nästa liv lite rolig och spännande. Min största behållning av boken är humorn.

Betyg 2+

2 kommentarer:

Cissi sa...

Jag tycker sällan om böcker som anses humoristiska (typ Bridget Jones) men den här fick mig att skratta flera gånger.

Ninnie sa...

Vilken bok...!! Den hade jag nog inte klarat av att läsa. Ni tycks ha väldigt olika smak i bokklubben!