lördag 25 juni 2022

Ett frågetecken är ett halvt hjärta

av Sofia Lundberg

Detta är tredje boken som jag läser på kort tid nu av Lundberg. Den första jag läste var "Och eken står där än" - en bok jag tyckte mycket om men som i slutet ändrade karaktär och blev mer som en sämre feelgood. Förra året läste jag "Den röda adressboken" även den en bok som jag tyckte mycket om men jag saknade djupet i den - kändes som den bara skrapade på ytan till flera gripande händelser. 

Den här boken tyckte jag nog bäst om av dessa tre - den har det där djupet som jag saknat. Som hennes tidigare böcker är den lättläst och välskriven. Även i den här boken finns det en nutida historia och en som utspelar sig i förfluten tid. I nutid möter vi Elin som är en framgångsrik fotograf i New York - här lever hon ett lyxigt liv på Manhattan med man och dotter. Mot detta ställs en förfluten tid som utspelar sig så långt från glamour och lyx man kan komma - i ett fattigt hem i en avkrok på Gotland där en familj lever i misär under slutet av 70-talet. 

Boken berörde mig - speciellt kapitlen som utspelades på Gotland, miljöbeskrivningarna tog en skickligt till den karga ön och dess invånare. Historien sätter fingret på hur mycket barndomen präglar en och hur ska man komma ifrån saker som hänt i det förflutna, går det ens? 

Betyg: 5-

1 kommentar:

Ninnie sa...

Å, den blir jag nyfiken på! Vill gärna låna den, 😉😊