torsdag 22 december 2022

Vågornas viskningar

 av Tamara McKinley

Om jag hade höga förväntningar på förra boken så var det tvärtom med denna. Mina fördomar sa mig att boken var en kioskroman som jag inte förväntade hitta något djup i. Hur fel jag hade! Den här boken tog mig med storm - den är oförutsägbar, oerhört spännande och mycket gripande. 

Boken börjar i Tasmanien där Christy som precis blivit änka bestämmer sig för att resa tillbaka till sin födelseort - den lilla ön Isle of Wright utanför Skottlands kust. Med sig på resan får hon sin motsträviga dotter Ann som tycker resan är galenskap samt dotterdottern Kathryn som istället ser resan som ett stort äventyr. Tre kvinnor från tre olika generationer beger sig ut på en strapatsrik resa - att göra en sån lång resa i början av 1900-talet är inte utan risker. Väl framme på ön börjar Christy sakta dela med sig av sin dramatiska barndom som hon aldrig innan nämnt något om för någon. Hemma i Tasmanien får Anns man det hett om öronen då ett brev hotar hela familjeföretaget och familjens goda rykte är i fara. 

En riktig bladvändare som aldrig blir tråkig - samtidigt så finns ett djup och allvar. Man förflyttar sig enkelt till de platser som beskrivs i boken och karaktärerna känns äkta.

Betyg: 4+

Inga kommentarer: