onsdag 31 maj 2023

Miniatyrmakaren

 av Jessie Burton

Inför att jag skulle resa till Holland så tänkte jag att det kunde vara roligt att läsa en bok som utspelar sig i landet. I min bokhylla hittade jag Miniatyrmakaren där karaktärerna befinner sig i Amsterdam. 
Hela boken utspelar sig på 1600-talet - en tid då Amsterdam verkligen blomstrade och var en stad att räkna med. 

Den unga Nella blir bortgift med den rike köpmannen Johannes. Hon flyttar in i ett pampigt hus vid kanalen och drömmer om allt hon ska få uppleva tillsammans med sin man. Problemet är bara att Johannes sällan syns till - är han inte ute på affärsresor jorden runt så sitter han instängd i sitt kontor tillsammans med hans älskade hundar. Nella får istället nöja sig med Johannes stränga syster och tjänstefolket. En dag kommer Johannes hem med ett magnifikt skåp, inuti skåpet döljer sig en exakt kopia av deras hus. Nella blir först förnärmad av gåvan och tycker den är en klen tröst för hennes kärlekslösa äktenskap men efter ett tag börjar märkliga saker hända i dockhuset - saker som även sker i deras verkliga liv. 

Hela boken präglas av en kuslig stämning - både personerna och miljöerna har drag av mystik omkring sig. Jag har läst en annan bok av Burton (Bekännelsen) och jag minns att även där kunde det vara en lite kuslig stämning ibland men inte alls som i den här boken. Det är ständigt mörkt och kallt och flera av karaktärerna är obehagliga. Språket är lite svårt också - tycker det känns stolpigt och saknar rytm. Ändå är boken tokhyllad och har av flera utmålats som succé. Jag har lite svårt att se vad som gör den så bra - kanske har jag missat något men jag tyckte inte att den var alls så bra som alla hyllningar jag läst om den. Tycker också att slutet blev en besvikelse - många lösa trådar som ej löstes upp utan bara lämnades obesvarade. Vad jag gillade med boken är att den innehåller ett visst mått av spänning och historien tar flera oväntade överraskningar. Man förflyttar sig verkligen till 1600-talet och Amsterdam. Omslaget är väldigt vackert också.

Betyg: 3-

Inga kommentarer: