torsdag 26 oktober 2023

Höstens första böcker

Innan sommaren läste jag en bok av Jenny Colgan - det var den första delen i serien som heter "Den lilla bokhandeln runt hörnet". Jag föll inte alls för den utan tänkte att jag inte skulle läsa någon mer ur den serien. Jag gav boken till min kollega som jag vet uppskattar den typ av böcker och hon tyckte den var jättebra. Så bra att när det var dags för henne att välja nästa bok i vår bokklubb blev det del tre i samma serie. Den boken heter:

En evighet från dig
av Jenny Colgan
Och den här boken gillade jag! Jag tyckte den var mycket bättre än första delen. Karaktärerna och 
handlingen tilltalade mig mycket mer. Den handlar om två sjukvårdare som byter liv med varandra. Lissa byter hektiskt London liv mot lugnet i de skotska högländerna och Cormac som hela livet varit Skottland trogen hamnar mitt i London. Det blir ett kul och även tänkvärt sätt att skildra hur olika vi lever - landsbygd kontra storstad.  Jag gillade speciellt episoderna när de ska besöka sina patienter och vilka olika utmaningar de sätts inför.
Betyg: 3


Förra året läste jag en bok av Kathrine Webb och föll för hennes språk, stil och framförallt för hela historien. Jag ville självklart läsa mer av henne och beställde hennes debutbok:

Carolines arv
av Katherine Webb
Jag känner genast igen hennes stil och berättarglädje - man sugs in i historien direkt. Den här boken har
en del som utspelar sig i nutid och en i förfluten tid. Som så ofta när det är så så är det historien i dåtid som fängslar en mest och som också är klart mest intressant och gripande. Nutidshistorien fångar mig inte alls på samma sätt utan känns lite konstgjord och tillkrånglad. 

Jag tycker dock inte alls att den här boken är lika bra som den andra jag läste. Jag blir lite besviken på hela boken men kanske har jag för stora förväntningar. Upplösningen här känns väldigt orealistisk tycker jag och jag blir nästan lite arg på slutet. Den har sina poänger ändå - framförallt historien om Caroline är den som är hela behållningen med boken. Jag hade tyckt att de kunde räckt att skriva om henne och låta hennes barnbarnsbarn historia vara en annat bok. 
Betyg: 3


Som en fjäder i vinden
av Sofia Lundberg
Jag har läst många böcker av Lundberg och hon verkar aldrig misslyckas! Detta är ännu en riktigt bra
bok! Även denna utspelas på Gotland och handlar om vänskap och vilka val man gör i livet och hur de påverkar oss framöver. 

Lilly och Viola växer upp som grannar på ön, de tillbringar all tid tillsammans och trots att de kommer från väldigt olika bakgrunder och har olika förutsättningar så utvecklar sig en stark vänskap mellan dem. De ställer alltid upp för varandra och delar både sorg och glädje. Men när de just kommit in i vuxenlivet skiljs deras vägar åt och Lilly försvinner ut i världen där hon blir en framgångsrik sångerska. Viola stannar kvar i Visby och längtar och saknar sin vän som vägrar att höra av sig. 

En dag när båda är en bit över 80 hör Lilly plötsligt av sig till Viola med ett kryptiskt meddelande. Viola bestämmer sig för att äntligen ta reda på varför Lilly hållit sig borta så länge. 

Det är en finstämd bok som är lätt att förlora sig i. Varm och vacker som stannar kvar i minnet. 
Betyg: 4+

Inga kommentarer: