torsdag 31 augusti 2023

Färskt vatten till blommorna

 av Valérie Perrin

En riktig tegelsten till bok - nästan 550 sidor. Jag brukar dra mig för att läsa så tjocka böcker för jag är 
alltid rädd att tröttna och så tar det så lång tid för mig att ta mig igenom så många sidor. Men den här tröttnade jag inte på och det gick ganska snabbt att läsa ut boken också. Den har korta kapitel och det tycker jag om. 

Boken har blivit hyllad och toppat försäljningslistor världen över. På omslaget har någon recensent uttalat sig om att det är den bästa bok hon läst - det kan jag inte hålla med om. Jag tyckte boken var bra men den hamnar inte på toppen på min boklista. Det finns massa fina meningar och små ordspråk som jag tyckte väldigt mycket om och kanske det är dem som jag tyckte allra bäst om med hela boken. Eftersom den största delen av boken utspelar sig på en kyrkogård så är meningarna fyllda av citat om livet och döden. Jag har skrivit ner några längre ner här. 

Annars är det en bok som både är en skildring av en kvinnas liv, en gripande kärlekshistoria och dessutom innehåller något av en mordgåta. Den är lite ambivalent tycker jag, delar är bättre och mer välskrivna än andra. Jag gillar speciellt den fina kärlekshistorien om en omöjlig kärlek mellan en kvinna och man som båda är gifta på var sitt håll. Huvudpersonen Viollets liv som vaktmästare på kyrkogården är fint skildrad också och innehåller mycket tänkvärt om hur vi lever livet. 

Några personer är väldigt stereotypa, som advokaten som är en framgångsrik och berömd man som är självsäker och tar för sig av livet medan hans kärlek är en kvinna som framställs mer svag och obeslutsam. Men det finns också karaktärer i boken som växer och förändras. Så mitt intryck av boken är väldigt ambivalent. Kanske på grund av att den innehåller olika historier som skildras lite olika. Det är trots allt en läs och tänkvärd bok. 

Betyg: 4-


  • Men eftersom jag aldrig varit intressera av olycka beslöt jag mig för att inte låta det hålla i sig. Olyckan får faktiskt lov att ta slut en dag.
  • Vad blir det av mig, tror du, om jag inte längre hör dina steg, är det ditt liv eller mitt som upphör, jag vet inte.
  • Det finns det som är starkare än döden, nämligen hågkomsten av de frånvarande i de levandes minnen.
  • Om en blomma växte för varje tanke jag sänder dig skulle jorden vara en ofantlig trädgård.
  • Kärlek, det är när vi träffar någon som berättar hur vi mår.
  • Hon gömde sina tårar men delade sina leenden.
  • En mors död är den första sorgen man begråter utan henne.
  • Stanna inte och gråt runt min kista jag är inte där, jag sover inte. Jag är tusentals vindar som viner.
  • Jorden döljer dig men mitt hjärta ser dig ännu.


1 kommentar:

Ninnie sa...

Ser fram emot att läsa den!!